مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

 

آسیب عصب گردن، دردناک است و موجب ناراحتی زیاد فردی می‌شود که از آن رنج می‌برد. این مقاله را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد علایم و درمان آسیب عصب گردن به دست آورید.
اعصاب موجود در منطقه‌ی گردن به اعصاب گردنی مشهور هستند. 8 عصب گردنی در این منطقه وجود دارد. گردن مستعد اشکال مختلفی از آسیب است که به موجب آن، اعصاب گردنی می‌توانند آسیب ببینند و یا کشیده شوند. بیماری‌های اساسی و اصولی دیگر نظیر دیسک‌های فتق دار و برآمدگی استخوان‌ها می‌توانند اثر زیان آور و آسیب آوری بر روی این اعصاب داشته باشد. تشخیص علایم در مراحل اولیه، به درمان زود هنگام بیماری و مشکل کمک خواهد کرد در نتیجه از مشکلات و پیچیدگی‌های بعدی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

علایم :

علایم عمدتاً به محل عصب دچار شده وابسته هستند. برخی از علایم مشاهده شده‌ی رایج عبارتند از :
درد : درد فقط به گردن محدود نیست بلکه در مناطق دیگری مثل شانه‌ها، کمر، بازوها و حتی گاهی اوقات منطقه‌ی سینه نیز احساس می‌شود. برخی افراد درد کند و تپنده دارند اما برخی دیگر درد تیز و تیر کشنده‌ای را تجربه می‌کنند. درد اغلب با ورم، سفتی و اسپاسم‌هایی در ماهیچه همراه است.
ضعف و سستی : آسیب، عصب مورد نظر را ضعیف می‌کند. در نتیجه ضعف و سستی تقریباً در تمام قسمت‌های بدن احساس می‌شود که شامل شانه‌ها، آرنج، مفاصل، مچ و یا دست‌ها، انگشتان و غیره است. در برخی موارد، فقدان قدرت و نیرو در پاها و بدن نیز رخ می‌دهد.
کرختی و سوزش : همانند دردهای دیگر، این نیز موجب حس کرختی در گردن، شانه‌ها و بازوها خواهد شد. همراه با آن، ممکن است فرد با حس سوزش و یا تیر کشیدن در این مناطق و منطقه‌ی بالایی گردن مواجه شود.
مشکلات تنفسی : شکل جدی آسیب در عصب گردنی می‌تواند موجب برخی مشکلات تنفسی شود. این به خاطر این است که برخی از این اعصاب، وظایف ریه‌ها و شش‌ها و ماهیچه‌های دیافراگم را کنترل می‌کنند و تنفس نرمال و عادی را ممکن می‌سازند. آسیب و جراحت به این اعصاب می‌تواند اثر مخرب و زیان آوری بر روی فرآیند تنفس داشته باشد.
فقدان کنترل در اندام‌های دفع مدفوع : اعصابی وجود دارند که وظایف بخش مثانه و روده‌ را حفظ می‌کنند. هر گونه آسیب به این اعصاب اغلب منجر به فقدان کنترل مثانه و یا فقدان کنترل روده خواهد شد. مردانی که از آسیب عصب گردنی رنج می‌برند ممکن است دچار ناتوانی جنسی گردند.
فقدان شور و احساس : مغز با استفاده از اعصاب فقراتی، پیام‌هایی را به قسمت‌های مختلف بدن می‌فرستد. وقتی اعصاب قادر نباشند این وظیفه را انجام دهند، فرد فقدان احساس در قسمت‌های مختلف بدن را تجربه خواهد کرد. این امر بر حرکت سر، بدن، پاها و یا قسمت‌های دیگر بدن تأثیر خواهد گذاشت.

درمان :

افرادی که از آسیب عصب گردن رنج می‌برند باید تمام فعالیت‌هایی که می‌توانند گردن را خسته کنند، به طور موقت کنار بگذارند. برای درد خفیف تا متوسط، پزشکان داروی مسکن تجویز می‌کنند. درد غیر قابل تحمل به کمک داروهای مسکن به طور موقت تسکین می‌شود. اما این داروها را نمی‌توان به مدت طولانی به کار برد چون خطر اعتیاد وجود دارد. سست کننده‌های ماهیچه برای رهایی از اسپاسم ماهیچه داده می‌شوند. اگر این داروها نتوانستند هیچ تسکینی برای شرایط و بیماری دردناک فراهم کنند، تزریقات کورتیکو استروئید انجام می‌شود. در خانه، فشار گرم و یا سرد بر روی گردن می‌تواند اثر آرام بخشی بر روی درد داشته باشد.
درمان فیزیکی، به شدت برای این بیماران توصیه می‌شود چون ماهیچه‌های گردن را تقویت می‌کند و در مقابل فشار روی اعصاب مبتلا و دچار شده را کاهش می‌دهد. ماساژ درمانی می‌تواند گردش خون در منطقه‌ی گردن را تقویت کند و بافت‌های عصبی را سریع‌تر التیام و بهبود بخشد. فراوا درمانی یک روش و گزینه‌ی دیگر است که در آن امواج صوتی به بخش دردناک فرستاده می‌شوند تا بافت زخمی را تجزیه کنند. اگر بیماری شدید و سخت شد، جراحی برای اصلاح آسیب انجام می‌شود.
با انجام ورزش‌های گردن به طور منظم می‌توان تا حدودی از آسیب جلوگیری کرد. این ورزش‌ها نیرو، استحکام و انعطاف پذیری به ماهیچه‌های گردن می‌دهند و احتمال جراحت و آسیب را کاهش می‌دهند. وقتی به مدت‌های طولانی پشت میز می‌نشینید، باید وضعیت صحیح نشستن را حفظ کنید و وقفه‌های مکرری داشته باشید تا فشار روی گردن را به حداقل برسانید.